Mank, der neue Film von David Fincher, taucht ins Hollywood der 1930er Jahre ein und erweist sich als Ausgangspunkt für viele spannende Texte. Wie ist der Film entstanden? Auf welchen Hintergründen basiert er? Und welche kreativen Kräfte haben Fincher unterstützt?
Nachfolgend findet ihr eine Reihe lesenswerter Texte, die sich rund um das Thema Mank drehen. Der eindrücklichste ist das ausführliche Porträt in der New York Times. Jonah Weiner taucht in die vergangenen Jahre von David Finchers Karriere ein und bewegt sich langsam auf Mank zu.
Fincher likes to fiddle with every last thing we see and hear in his films, seeking out new digital techniques with each project that allow him to fiddle on an increasingly granular scale. For “Mank,” he would creep through scenes a frame at a time — drawing clouds into open skies, multiplying roadside dust kicked up by passing cars, tweaking the brilliance of background street lamps so they didn’t give off the telltale (to him, if not to me) shine of the “modern metal-halide fixtures” they actually were. Knowing that he has this much power awaiting him in editing has made Fincher much looser on set than he used to be.
Auch David Sims von The Atlantic hat sich mit Fincher zusammengesetzt, um über Mank und das gegenwärtige Geschehen in der Filmwelt zu reden.
Since the release of Gone Girl, his creative energies have mostly been channeled at Netflix, where he produced and directed two seasons of the procedural crime show Mindhunter before turning to Mank. “The fact that these kinds of [non-tentpole] opportunities have now moved to the streamers—it’s not a tectonic shift that is keeping me up at night,” he said. “[…] Studios used to have portfolios; they would do something low-budget, something medium-budget … I’m wise enough to know that there’s a part of the immense profits of Home Alone that gave [Fox] the confidence to greenlight Fight Club.”
Weg von Fincher, hin zur Filmgeschichte. Bei BFI verbindet Farran Smith Nehme die Ereignisse in Mank mit der Hollywood-Vergangenheit.
Mankiewicz was known in the industry for being a wizard at ‘punching up’ dialogue. But whether or not that resulted in a screen credit, how do you point to his specific effect on the movie all these years later, even if it rescued a whole scene or sequence? Did his writing credits indicate more or less input than his work as producer of the Marx Brothers’ immortal Monkey Business (1932) and Horse Feathers (1931)?
Um diese Hollywood-Vergangenheit zum Leben zu erwecken, war die Kameraarbeit von Erik Messerschmidt entscheidend, der mit einer RED 8K Helium Monochrome gedreht hat, wie er IndieWire neben vielen anderen Dingen verrät.
I was worried about being seduced by the opportunity and lured in side directions of a noir-expressive type of lighting. I didn’t want to distract from the story. I learned that the process of distilling it to light, shadow, and texture was color separation from three dimensions to two, The absence of color forces you to be more nuanced in telling the audience where to look in the frame.
Beim Filmmaker Magazin findet ihr ein Interview mit Kostümdesignerin Trish Summerville, deren Kreationen sich in einer schwarz-weißen Filmumgebung wiederfinden. The Playlist beschäftigt sich mit dem komplexen Sound Design des Films. Und dann wäre da noch die tolle Unterhaltung zwischen Mark Harris und Fincher, die quer durch die Produktionsgeschichte führt.
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